آشنایی با انواع کامپوزیت
مجله آموزشی و سلامتی
به فصلنامه سلامتی خوش آمدید اینجا کلی مطالب آموزشی به ضورت رایگان گذاشته میشه امید که مفید واقع شود.

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان دوستانه و آدرس dostaneh1.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار مطالب

کل مطالب : 51
کل نظرات : 1

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 8
باردید دیروز : 32
بازدید هفته : 8
بازدید ماه : 1499
بازدید سال : 9072
بازدید کلی : 22860
آشنایی با انواع کامپوزیت

بررسی تخصصی کامپوزیت | IPS Empress

کامپوزیت ایوکلار IPS Empress ترکیبی بسیار زیبا برای پر کردن حفره در دندانهای قدامی و خلفی است. در پنج سطح مختلف شفافیت موجود است. بنابراین ، انواع مختلفی از ویژگی های آناتومیکی می توانند صادقانه بازتولید شوند.

با استفاده از مواد توصیف کننده روان IPS Empress Direct Effect و IPS Empress Direct Color ، هر ترمیم را می توان به طور خلاقانه سفارشی کرد. مواد به سادگی در زیر لایه نهایی پوشش قرار می گیرند. مواد مات و مات IPS Empress Direct Opaquer که باعث روشنایی آن می شود ، به طور قابل اعتماد تغییر رنگ دندانهای نامطلوب ، سطوح فلزی در معرض و تجمع هسته در ناحیه قدامی و خلفی را می پوشاند .

کامپوزیت | IPS Empress

زیبایی شناسی

  • سایه های واقعی برای ترمیم هایی با ظاهری طبیعی
  • استفاده آسان از تفاوت های ظریف سایه با Trans Opal

کیفیت

  • نتایج زیبایی طولانی مدت
  • جابجایی راحت برای نیازهای پیشرفته

بهره وری

  • لایه بندی بصری فقط در ۳ تا ۵ مرحله

Eestic Esthetics


IPS Empress Direct بخشی از دسته محصولات “Direct Restoratives” را تشکیل می دهد.

انواع روش های انجام بلیچینگ دندان

بلیچینگ دندان با دو روش قابل انجام است:

1) Office Bleaching یا بلیچینگ در کلینیک دندانپزشکی

این روش از بلیچینگ در مطب دندانپزشک توسط متخصص بلیچینگ انجام شده و از مواد شیمیایی مخصوص با غلظت بالا و مدت زمان کوتاه استفاده می شود. دندانپزشک دندان های شما را با محلول اسیدی آغشته یا اصطلاحا اچ می کند سپس یک ماده اکسید کننده به مینای دندان شما می زند. سپس دندان ها را در معرض نور شدید یا لیزر قرار می دهند( این روش با نام بلچینگ دندان با لیزر هم شناخته می شود). انجام کامل بلیچینگ در این روش معمولا سه تا چهار جلسه طول می کشد و هر جلسه هم حدودا 30 الی 60 دقیقه زمان می برد. دندانپزشکی که شما به آن مراجعه می کنید باید مهارت کافی در این زمینه داشته باشد تا مواد شیمیایی باعث ایجاد حساسیت و ناراحتی همچون درد لثه  و دندان درد نشود. دندانپزشک برای جلوگیری از تماس مواد اکسید کننده با لثه، از ژل های محافظت کننده استفاده می کند که با یک نور آبی آن را روی دندان در طی مدت زمان انجام بلیچینگ، ثابت نگه می دارد. هزینه بلیچینگ دندان در کلینیک دندان پزشکی نسبت به خانه معمولا گران تر است. البته به موادی هم که برای بلیچینگ استفاده می شود هم بستگی دارد. به طور مثال کلینیک دندانپزشکی ما از مواد اولترادنت آمریکایی استفاده می کند.

نحوه انجام بلیچینگ دندان در کلینیک دندانپزشکی

بلیچینگ فوری دندان

یک روش جدید که اخیرا  برای بلیچینگ فوری دندان انجام می شود، پاور بلیچینگ یا سفید کننده نیرو نام دارد که در آن از هیدروژن پراکسید غلیظ استفاده می شود. استفاده از این روش می تواند دندان های شما را فقط در یک جلسه به صورت کامل سفید کند. اما توجه داشته باشید که دندان های شما به صورت موقت سفید می شوند و بعد از یک تا سه سال دوباره تیره می شوند و ممکن است لازم باشد دوباره این روش را تکرار کنید.

2) Home Bleaching یا بلیچینگ دندان در خانه

این روش بلیچینگ زیر نظر دندانپزشک در منزل و توسط خود فرد انجام می شود. نوع ماده ای که در این روش استفاده می شود، با ماده ای که در مطب توسط دندانپزشک استفاده می شود، متفاوت است. در این روش دندانپزشک از یک قالب از دندان های فرد تهیه کرده و در لابراتوار توسط آن قالب، تری پلاستیکی (نایت گارد) ساخته می شود. ژل بلیچینگ درون قالب نایت گارد ریخته شده و روی دندان قرار داده می شود. مدت زمانی که باید قالب روی دندان ها قرار گیرد بسته به وضعیت دندان های فرد، بین یک الی شش ساعت در روز است. کل پروسه یک دوره درمانی بین یک الی دو هفته برای هر فک می باشد. زیرا در هر بار باید فقط روی یکی از فک ها، قالب قرار گیرد. این روش صبر و حوصله شخص را می طلبد. چنانچه شخص فرصت کافی نداشته و بخواهد بلیچینگ دندان را سریع و در کوتاه ترین زمان انجام دهد، بهتر است این کار را در مطب دندانپزشکی انجام دهد. هزینه این روش نسبت به بلیچینگ دندان در کلینیک دندانپزشکی ارزان تر است. 

بلچینگ دندان در خانه

لازم به ذکر است که قبل از بکار گیری هر کدام از روش های بلیچینگ، باید دندانهایی که پوسیده و دچار مشکل شده اند، ترمیم و جرم گیری صورت گیرد.

کامپوزیت ماکروفیل یا درشت دانه

کامپوزیت های درشت دانه، اولین نوع از مواد کامپوزیتی بودند که در دهه های قبل وارد دنیای متریال های دندانپزشکی شدند. ماکروفیل ها از ذرات 10 میکرومتری تا 50 میکرومتری ساخته شده اند. این ذرات به نسبت کامپوزیت های امروزی بسیار بزرگ محسوب می شدند. البته درشتی این ذرات سبب مقاومت بیشتر مواد می شد اما پولیش دندان را در فرآیند درمان برای دندانپزشک سخت می کرد.
علاوه بر این درشتی ذرات، زیبایی ظاهری دندان را تحت تاثیر قرار می داد و حتی گاهی با چشم غیر مسلح نیز قابل مشاهده بود. امروزه ماکروفیل ها دیگر از دور خارج شده و مورد استفاده قرار نمی گیرند.

کامپوزیت میکروفیل یا ریز دانه

کامپوزیت های میکروفیل تکامل یافته ی نسل گذشته کامپوزیت های ماکروفیل می باشند. این کامپوزیت ها در دهه 70 میلادی برای اولین بار ساخته شدند. میکروفیل ها از ذرات کوچک تر از 100 نانومتر با ترکیب رزین های پر کننده و مواد پلیمری ساخته شده اند. همین ویژگی سبب سهولت در پولیش و پرداخت دندان در فرآیند درمان و زیبایی ظاهری بیشتر شده است. اما مقاومت و استحکام مناسبی برای ترمیم دندان های عقبی و تحمل فشاری که به دندان های خلفی در هنگام غذا خوردن وارد می شود را ندارند. بنابراین میکروفیل ها بیشتر برای درمان های زیبایی در دندان های جلو مورد استفاده قرار می گیرد.
از بهترین میکروفیل هایی که امروزه در درمان های دندانپزشکی زیبایی مورد استفاده قرار می گیرد Heliomolar از شرکت Ivoclar Vivadent و Renamel از شرکت Cosmedent می باشد.

خرید کامپوزیت های هیبرید، میکرو هیبرید و نانوهیبرید

کامپوزیت های هیبریدی بین دو طیف وسیع کامپوزیت های ماکروفیل و میکروفیل قرار می گیرند. به عبارت دیگر از قدرت و استحکام ماکروفیل ها و زیبایی و قابلیت پولیش میکروفیل ها به صورت همزمان برخوردارند.
لازم به ذکر است که نوع اولیه کامپوزیت های هیبریدی به دلیل داشتن ذرات درشت تر بین 10 تا 50 میکرومتر از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار هستند. اما باز هم زیبایی و قابلیت پولیش مناسبی ندارند. از این رو بیشتر در ترمیم دندان های عقب مورد استفاده قرار می گیرند.
اما میکرو هیبرید ها که به عنوان نسل جدید کامپوزیت اخیرا وارد دنیای دندانپزشکی شده است، حاوی ذراتی کوچکتر از 100 نانومتر تا 1 میکرومتر می باشند. در این محدوده ی اندازه، مواد حاوی بار بالایی از فیلر هستند، پس در نتیجه استقامت

آن ها در برابر سایش بیشتر خواهد بود و علاوه بر این فراهم کردن زیبایی و درخشش بیشتر به کمک ابزارهای پولیش و پرداخت دندان برای دندانپزشک میسر شده است. این ویژگی از تجمع پلاک در سطح ترمیم نیز جلوگیری می کند.
اصلی ترین مشکل کامپوزیت های هیبریدی از دست دادن زیبایی ظاهری شان به مرور زمان بر اثر استهلاک مواد می باشد. در این فرآیند با تخریب ذرات رزین، فیلر ها استقامت خود را از دست داده و مستعد کنده شدن از سطح ترمیم می شوند. از این رو زیبایی و درخشش اولیه آن ها در طی زمان دستخوش تغییر قرار خواهد گرفت.
پیوستن ذرات نانو به ترکیب کامپوزیت های هیبریدی، محصول جدید و منحصر به فردی را ارائه کرده است که تمامی کاربرد های کامپوزیت را در درمان های زیبایی و ترمیمی دندانپزشکی پوشش می دهد، به نحوی که قابلیت دوام و پولیش را به حداکثر رسانده است. اگر از کامپوزیت های نانو هیبرید به درستی استفاده شود بیمار از فواید زیادی برخوردار خواهد شد.
از بهترین نمونه های کامپوزیت های نانو هیبرید که در کلینیک دندانپزشکی زیبایی مورد استفاده قرار می گیرد Tetric EvoCeram و کامپوزیت آی پی اس IPS Empress Direct از شرکت Ivoclar Vivadent و Herculite Ultra از شرکت Kerr می باشد.

مزایای کامپوزیت نانوهیبرید

 

مزایای کامپوزیت نانوهیبرید

 

کامپوزیت آی پی اس چیست؟

برای بسیاری از افراد که کاندید کاشت ونیر کامپوزیت هستند این سوال پیش می آید که کدام یک از انواع کامپوزیت ها بهتر است و همچنین کامپوزیت آی پی اس چیست؟

کامپوزیت آی پی اس همان کامپوزیت ها هستند با این تفاوت که بهشان ذرات سرامیکی اضافه شده است. همین سرامیک موجود در این نوع کامپوزیت ها است که آن ها را به بهترین گزینه جهت انتخاب تبدیل کرده است. موجب سازگاری بیشتر این مواد با لثه ها شده و همینطور استحکامشان را به میزان قابل توجهی افزایش داده است، که همین موضوع سبب افزایش دوام و طول عمرشان شده است. در ادامه به توضیح برخی دیگر از مزایای کامپوزیت های آی پی اس پرداخته ایم:

کامپوزیت

کامپوزیت ای پی اس

مزایای کامپوزیت آی پی اس

  • از این کاموزیت ها هم برای دندان های جلو و هم برای پر کردن دندان های عقب استفاده می شود.
  • از تنوع رنگی بالایی برخوردارند.
  • ایجاد حساسیت نمی کند.
  • دارای رنگ های مات و درخشان با سطوح صیقلی است.
  • نسبت به برخی دیگر از روش های زیبایی دندان دارای هزینه کمتری است.
  • احتیاجی به تراشیدن دندان ها نیست.
  • در صورت بروز هر گونه ترک برداشتن و یا شکستگی بر اثر ضربات، کاملا قابلیت ترمیم دارد.
  • از لحاظ رنگی و ظاهری، کاملا مشابه با دندان های طبیعی هستند.
  • قابلیت تحمل فشار های سنگین در اثر خوردن مواد غذایی سخت را دارند.
  • به دلیل سرامیک به کار رفته در متریالشان، دارای طول عمر بسیار زیادی هستند.

معایب کامپوزیت آی پی اس

  • اگر بهداشت دهانی رعایت نشود، احتمال التهاب لثه وجود دارد.
  • ممکن است با توجه به شرایط دندانتان، احتیاج به تراش داشته باشد.
  • ممکن است در روز های اول با اندکی حساسیت گرمایی و سرمایی مواجه شوید.
  • در اثر ضربات سنگین احتمال شکستگی نیز وجود دارد که البته کاملا قابل ترمیم است.


تعداد بازدید از این مطلب: 752
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:









عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود